niedziela, 6 listopada 2016

TĘPI , choć niegłupi

Dzięki temu, że jeden z moich Czytelników zechciał do mnie napisać i przy okazji podesłać trochę muzyki, poznałam ostatnio zespół ТУПЫЕ. I jak ich entourage do mnie zupełnie nie przemawia, to klimat ich garażowej twórczości i owszem.

Jednak zacznijmy od początku. Zespół powstał w Moskwie w 1984 roku na zgliszczach innej grupy, która przetrwała w sumie cztery lata. 
ТУПЫЕ byli połączeniem muzyki rockowo-punkowej i teatru absurdu. I dla tych, którzy nie lubią takich eksperymentów, polecam wyłącznie odsłuchiwanie ich utworów. Sama też nie jestem przekonana do ich strony wizualnej, ale słuchanie ich, zwłaszcza po zmroku, sprawia mi dużą przyjemność.

W 1987 roku pokazali się na przeglądzie w Moskiewskim Laboratorium Rocka, dzięki czemu przez rok byli nowinką muzyczną, którą  zachwycało się środowisko skupione wokół klubu.

Zespół zostawił po sobie bardzo niewiele nagrań swojego całkiem sporego dorobku muzycznego. Znalazłam świetny komentarz tego stanu rzeczy:

Z powodu skrajnego lenistwa, braku praktycznego realizmu i poczucia realności w ogóle (pogłębione poprzez skrajnie negatywny stosunek do show-biznesu) zespołu, do tej pory praktycznie niczego nie wydano, pomimo, iż nagromadzone zostało ogromne archiwum utworów. * 

Jak już zastrzegłam: nie wszystko, co nagrali ТУПЫЕ przypada mi do gustu, ale takie utwory jak Шеколадные кафе czy Голос из канализации mają fantastyczny klimat, który świetnie wpisuje się w jesienną słotę. Zwłaszcza, gdy do końca nie wsłuchujemy się w tekst :)


PS. Dzięki Siwy! :)

*Энциклопедия Русский Рок, А.Т.Р. 2003.

6 komentarzy:

  1. Dzięki za tekst - i, proszę, publikuj częściej!

    OdpowiedzUsuń
  2. @Esk&mos: Dzięki za miłe słowa - postaram się publikować częściej, cały czas sobie to obiecuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Po przesłuchaniu kilku utworów grupy mam wrażenie, że chłopaki uczepili się jednego rytmu i przez to repertuar wydaje się być powtarzalny, zapętlony. To nie jest wada, ale ja tego zbytnio nie lubię. A może po prostu trafiłam na takie, a nie inne kawałki. Mimo wszystko w ich muzyce czuję ten specyficzny, melancholijny klimat, w którym można się czasem zatracić, szczególnie jesienią (o czym wspomniałaś :). Chciałabym jeszcze dodać, że najpopularniejszy hit grupy (niewymieniony w poście)- Русский Ренессанс jest bardzo chwytliwy. :) Jeśli chodzi o imidż, całą otoczkę i pomysł twórców na siebie to w tej kwestii akurat przypadli mi do gustu, ale ja lubię większość takich kreatywnych, pozytywnych szaleństw, stąd też moja sympatia do grupy AukcYon. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Magdalena: Fakt, masz rację - w warstwie muzycznej (o słownej nie wspominając) nie byli zbyt odkrywczy, ale tak jak piszesz - ten klimat jest melancholijny klimat, który trudno podrobić. A co do AukcYona - doceniam ich, choć wolę Zvuki Mu, a dokładniej Piotra Mamonowa, który do dziś potrafi zaskoczyć i nie tylko muzycznie, a może zwłaszcza nie muzycznie.

      Usuń
  4. Пожалуйста Ксению! ;)Большое спасибо за замечательную статью! :)

    Kseniu, nawet nie wiesz jak się cieszę na ten artykuł! Że Ci się chciało szperać za tym "zespołem widmo".
    Gdyby nie moja ciekawość co to jest "Anesthesia dolorosa", to i ja bym pewnie ich nie odkopał. :) Chyba nawet sam Konstanty Usenko w "Oczami radzieckiej zabawki" [choć już nie pamiętam, bo dawno czytałem] o nich nie wspomniał.
    Ale fakt, żeby tak ich słuchać od deski do deski to nie wszystko wpada w ucho, jednak ja uważam że mieli w swej muzyce to "coś" czego dziś niejednemu artyście brakuje. W czasach kiedy grali 'Тупые' była jeszcze taka kapela 'АВИА', mieli taki utwór "Семафор" , który bardzo przypomina mi klimatem właśnie "Tępych". :) No a 'Zvuki Mu' to już zasłużona klasyka. ;)
    To kończąc, może polecę właśnie cały album "Anestesia Dolorosa" [dla niewtajemniczonych - "anesthesia dolorosa" to bardzo bolesna choroba alkoholowa z zaburzeniami czucia], także Kseniu, rzeczywiście, otoczka "Tępych" czasem samymi tytułami odstrasza, ale wracając do wyżej wymienionego albumu, to tu zapodaję linka do jego całościowego odsłuchania, jakby ktoś poczuł bardziej te klimaty:

    http://tidido.com/ru/a35184372117989/al5407192f196deee83f8bd359/t54080359196dee38778f0561

    Pozdrowiuchy Kseniu!
    I wszystkim czytającym również łapę ściskam! :)

    kronikarz S. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. @Siwy: Dzięki wielkie Kronikarzu za odzew i linka! Pozdrawiam! :)

      Usuń