wtorek, 27 marca 2012

Płyta od okładki do okładki

Kiedy nie znam zespołu, nie słyszałam jego nagrań, to wśród kilku czynników, które mogą mnie do tego zachęcić (lub zniechęcić) jest okładka albumu. Ten stary chwyt działa na miliony potencjalnych kupców, stąd ich design jest tak ważny dla poszczególnych grup. Te, które uzyskały już pewien status mogą liczyć na współpracę z ludźmi, których nazwiska już coś mówią. W Rosji do takich należą m.in. Dylan Troy, Leo Hao czy śp. Wasilij Gawriłow.

To po kolei - Dylan Troy.
I tu zaczynają się schody, bo zbieranie informacji o tym człowieku, to jak szukanie igły w stogu siana. Oczywiście coś tam można znaleźć, ale żeby to było tak ładnie poukładane w jednym miejscu, to już nie. Z rozsianych informacji pokrótce wyłania się obraz wokalisty ADOLF CASTLE (o tym zespole też kiedyś napiszę szerzej), dziennikarza muzycznego i projektanta okładek.

Jak wspominał w jednym z wywiadów dla portalu metalkings.ru: To stało się w jakiś mistyczny sposób, designem zacząłem zajmować się od okładki "Crazy Germans" [pierwszego albumu ADOLF CASTLE - przyp. K.P.], album wpierw wyszedł w "Soyuzie", wydawano go pod Nowy Rok, kiedy wszyscy designerzy byli totalnie pijani. Przygotowałem makietę i wszystko im oddałem, powiedzieli, że wszystko jest super, ale tknęło mnie i poszedłem sprawdzić za dwa dni, odpowiedź mnie dobiła "ciamajdo jedna, czcionki nie określiłeś, kursywy nie wyprostowałeś, w ogóle spadaj". Jednak zdecydowałem przerobić wszystko sam, dlatego dosłownie w noworocznej przerwie musiałem przyswoić wszystkie podstawy Corel Draw. Za to zrozumiałem, że to wszystko nie jest takie trudne, jak o tym się mówi. I takim sposobem  zdobyłem zawód, który teraz przynosi mi satysfakcję.

Dziś Dylan Troy ma w swoim dorobku ponad sto projektów okładek, a oto kilka z jego najbardziej znanych prac:














Drugim bardzo rozpoznawalnym designerem jest Leo Hao, który zasłynął głównie jako projektant okładek i koncertowej scenografii ARII. Jednak na swoim koncie Leo Hao posiada także współpracę z Blind Guardian, Saxon, Iced Earth, Primal Fear, Rage, Nocturnal Rites, Nazareth, Europe, Invictus, Iron Mask, Magic Kingdom, Manticora, Demons & Wizards, Revoltons, Guardians Of Time, Ария, Алиса, Сергей Маврин, Иван Царевич, Калевала, Алексей Страйк, The Arrow, КРЮГЕР, Дом Ветров, Химера, АнЖ, Пилигрим, Олег Мишин, Реанимация, Materia Prima, Виктор Смольский, Олег Газманов...

To on jest ojcem maskotki ARII - Żorika:


Do obejrzenia całej galerii prac Leo zapraszam na jego stronę.

Ostatnim, o którym dziś napiszę będzie Wasilij Gawriłow - "ulubiony artysta rosyjskich rockerów", jak go wielu nazywało. Gawriłow od 1993 roku współpracował z Moroz Records i General Records. Dla pierwszej z tych kampanii stworzył wzór dla dziś już kultowej serii "Legendy rosyjskiego rocka", w której ukazywały się składanki poszczególnych grup. Seria słynęła z porządnych książeczek do płyt i ciekawego doboru materiału.


W 1999 roku artysta założył własną firmę  - VS Design.
Okładką, która wyszła spod ręki Wasilija może poszczycić się wiele zespołów - projektant miał na swoim koncie ponad czterysta prac! - wśród nich m.in. KINO, Би-2, ARIA, KREAMTORIUM...





Rzecz jasna, nawet najlepsza okładka nie zastąpi dobrej muzyki, ale może pomóc ją znaleźć. Dobry projekt nie tylko opisuje muzykę, ale potrafi też dodać jej nowego sensu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz