poniedziałek, 30 stycznia 2012

Trochę literatury


Większość książek dotyczących muzyki współczesnej w Rosji to, jak i na polskim rynku, tłumaczenia zachodnich publikacji. Rockowe encyklopedie, czy biografie zagranicznych zespołów są nieraz wzbogacane o wzmianki dotyczące rodzimych realiów, ale rzadko rodzima muzyka stanowi główny temat opracowania.

Oczywiście, są wyjątki od reguły i na szczęście pojawiają się coraz śmielej wydawnictwa dotyczące rosyjskiej sceny rockowej - pokuszę się więc o ich subiektywny przegląd.

Pierwszy i podstawowym źródłem wiedzy książkowej o rosyjskim rocku/metalu jest leksykon: "Кто есть кто в российской рок-музыке?"/"Kto jest kto w rosyjskiej muzyce rockowej?"/, który ukazuje się po kolejnych wznowieniach i uzupełnieniach średnio co kilka lat.


Pierwszy raz leksykon ukazał się w roku 1991 (i tym egzemplarzem mogę się pochwalić). Ostatni raz, natomiast, wyszedł w 2009 roku wzbogacony o liczne kolorowe fotografie (a tym egzemplarzem jeszcze nie mogę się pochwalić:D).

W latach 2004 i 2006 pojawiły się również dwie encyklopedie, które omawiały bardziej szczegółowo wybrane nurty. I tak mamy encyklopedię power i speed metalu oraz gothic doom metalu, które opisują zarówno zachodnie, jak i rosyjskie zespoły grające w tej stylistyce.


Interesująco też zapowiada się książka Aleksandra Ustinowa "Этот русский рок-н-ролл"/"Ten rosyjski rock'n'roll"/, którego pierwsza część póki co ciągle czeka na swoją kontynuację.


Kolejne publikacje dzielą muzykę nie tylko na podstawie gatunku, ale i regionu. Najlepiej dotychczas opisany jest pod tym względem Leningrad/Petersburg, który m.in. doczekał się trójtomowej historii autorstwa Andrieja Burłaki "Рок-энциклопедия. Популярная музыка в Ленинграде-Петербурге 1965-2005"/"Rockowa encyklopedia. Muzyka popularna w Leningradzie-Petersburgu 1965-2005"/.
Rozmach tej pracy jest naprawdę unikatowy, a jak mówi powiedzeni ukute jeszcze w latach 80. "Jeśli Burłaka jakiejś grupy nie zna, to znaczy, że ona nie istnieje".

Ciekawą, choć  należącą jednak bardziej do literatury memorialnej niż encyklopedii, jest historia spisana przez Aleksandra Żytińskiego.
"Путешествие рок-дилетанта" i "Второе путешествие рок-дилетанта"/"Podróż rockowego dyletanta" i  "Druga podróż rockowego dyletanta" to opowieść dziennikarza muzycznego stawiającego swoje pierwsze kroki w tej dziedzinie w czasach rodzącej się sceny rockowej w Leningradzie. 
I choć mam pełną świadomość tego, że dziś tekst może trochę trącić myszką, to jednak ja traktuję tą lekturę jak swego rodzaju "folklor" - znak minionego czasu.


Do książek, które opisują regionalne zespoły, należy też spisana przez Andrieja Trietjakowa "Энциклопедия омской рок-сцены 1965-2003"/"Encyklopedia omskiej sceny rockowej 1965-2003"/. Ale to biały kruk, wydany w niskim nakładzie, wyprzedany i w ogóle szukaj wiatru w polu...
Cóż, może kiedyś znajdę...

Prócz ogólnych opracowań, pojawiają się na rosyjskim rynku książki dotyczące poszczególnych zespołów. W ich publikowaniu specjalizuje się wydawnictwo НОТА-Р, którego nakładem ukazała się seria biografii pod zbiorczym tytułem "100 страниц" /"100 stron"/. Wsród rosyjskich wykonawców spisania swpich historii doczekali się już: ARIA, MISTRZ, CZARNY OBELISK, KINO, ALICJA, AKWARIUM etc.
Książeczki, w formacie szkolengo zeszytu, zawierają biografię wybranegop zespołu, dyskografię jego poszczególnych członków oraz bardzo pomocne w zrozumieniu zawiłości zmian personalnych - drzewko genealogiczne (a! i plakacik!:D). 

Seria "100 stron" jest bardzo ciekawa, ale też praktycznie niedostępna. Chyba, że ma sie takiego farta, jak ja, to może coś uda się Wam z niej wyszukać - powodzenia!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz